Uinnin fysiikka

Uinti on suosittu harrastus niin virkistys- kuin kilpailuharrastus. Uimisen fysiikka sisältää voimien vuorovaikutuksen veden ja uimarin välillä. Nämä voimat ajavat uimarin veden läpi. Uidakseen uimarin täytyy “työntää” vettä vastaan ​​useilla eri tekniikoilla. Uintiin käytetään neljää päätekniikkaa tai tyyliä. Ne ovat Front Crawl (freestyle), Breaststroke, Backstroke ja Butterfly veto. Kilpauinnissa näitä neljää tekniikkaa käytetään lukuisissa uintitapahtumissa. Näistä neljästä Front Crawl on nopein uintimuoto.

Kelluvaan kappaleeseen vaikuttavat voimat

Kelluakseen vedessä esineen tulee olla vähemmän tiheä kuin vesi. Tämä tiheysero saa kohteen kellumaan. Tämä tapahtuu kelluvan voiman avulla, joka “nostaa” kohdetta. Tämän noston takana olevaa periaatetta kutsutaan Archimedesin periaatteeksi, jonka mukaan kaikkiin nesteeseen (kuten veteen) ripustettuihin esineisiin (kuten sen muodosta riippumatta) vaikuttaa ylöspäin suuntautuva kelluva voima, joka on yhtä suuri kuin nesteen paino. syrjäyttää kohteen.

Kun esine asetetaan nesteeseen, kuten veteen, ja sen seurauksena kelluu, veden pinnan alapuolella oleva esineen osa syrjäyttää esineen painoa vastaavan vesipainon. Tämä paino on yhtä suuri kuin kohdetta ylöspäin työntävä kelluva voima. Määrä, jonka esine uppoaa veden pinnan alle, vastaa tasapainopistettä, jossa kohteen paino on yhtä suuri kuin esineeseen ylöspäin työntyvä kelluva voima.

Lisäksi kelluva

Lisäksi kelluva voima vaikuttaa kelluntakeskuksen kautta, joka on kohteen upotetun osan keskipiste (keskipiste) – tämä on kohteen syrjäyttämä vesimäärä. Jotta esine säilyttää suuntansa vedessä (eli ei pyöri), tämän kelluvan voiman on läpäistävä esineen massakeskipiste. Jos tämä kelluva voima ei kulje massakeskipisteen läpi ja on siitä poikkeamassa alla olevan kuvan osoittamalla tavalla [1], niin kohde pyörii, kunnes kelluva voima kulkee massakeskuksen läpi. Tässä vaiheessa saavutetaan pyörimistasapaino. Alla olevassa kuvassa kelluva voima vaikuttaa massakeskipisteen oikealla puolella olevassa kohdassa ja saa sen seurauksena uimarin pyörimään vastapäivään.

Lisäksi kelluva voima vaikuttaa kelluntakeskuksen kautta, joka on kohteen upotetun osan keskipiste (keskipiste) – tämä on kohteen syrjäyttämä vesimäärä. Jotta esine säilyttää suuntansa vedessä (eli ei pyöri), tämän kelluvan voiman on läpäistävä esineen massakeskipiste. Jos tämä kelluva voima ei kulje massakeskipisteen läpi ja on siitä poikkeamassa alla olevan kuvan osoittamalla tavalla [1], niin kohde pyörii, kunnes kelluva voima kulkee massakeskuksen läpi. Tässä vaiheessa saavutetaan pyörimistasapaino. Alla olevassa kuvassa kelluva voima vaikuttaa massakeskipisteen oikealla puolella olevassa kohdassa ja saa sen seurauksena uimarin pyörimään vastapäivään.

Leave a Reply

Your email address will not be published.